LinkedIn blogs 2024

In 2024 heb ik elke woensdagochtend een bijdrage, een blog, geplaatst op LinkedIn. De blogs gaan over alle aspecten van het vak van businesstekenaar en zijn iedere keer geïllustreerd met een tekening, een foto of grafiek. De tekeningen zijn ofwel speciaal getekend bij het onderwerp of een tekening voor een klant.

In december wordt veel getekend en niet alleen door tekenaars.

Bij veel bedrijven zorgt de jaargrens voor extra werk op de financiële afdelingen. Aan het eind van het boekjaar zijn de boekhouders altijd druk en een beetje nerveus. Is het opgedragen werk afgerond? Zijn alle facturen binnen? Hoeveel kosten moeten nog aan 2024 worden toegerekend?
Hun werkdagen staan in het teken van matching, reserveringen, stelposten en tijdsdruk.

Als leverancier stuur ik in december mijn facturen in drie varianten:
1 – Al het afgeronde en geaccepteerde tekenwerk (“prestatie geleverd”)
2 – Een deel van het totaalbedrag, de werkelijk bestede uren.
3 – Nog niet getekend werk, facturering vooruit. Dus tekeningen die ik begin 2025 ga maken, maar die de klant nog ten laste van het budget 2024 wil verantwoorden.
Belangrijk: variant twee en drie factureer ik pas ná akkoord van de klant. Dat akkoord is de garantie dat de betaalbaarstelling van mijn factuur wordt … getekend.
In de ruim tien jaar dat ik fulltime professioneel tekenaar ben zijn al mijn facturen betaald! En 98% zonder herinnering.

Moraal: als businesstekenaar maak ik duidelijke afspraken waardoor u niet voor verrassingen komt te staan.

Één van mijn grotere klanten wees mij er laatst op dat mijn factuur te laag was! De klant had nog gelijk ook.

Wilt u een tekentraject in met duidelijke afspraken? Neem contact met mij op: 06-2959 8066.

Netwerken op 12 km hoogte…

Ik zit met enige regelmaat in een vliegtuig. Bijna altijd weet ik mezelf goed te amuseren. Een vliegtuigstoel is voor mij de ideale plek om na te denken over mijn werk: evalueren van mijn dienstenaanbod, brainstormen over een nieuwe serie cartoons, lezen van inspirerende artikelen, LinkedIn-stukjes schrijven etc etc.

Soms ontstaat met de persoon naast mij een interessant gesprek. Dat was laatst het geval. De gehele vliegreis hebben de man en ik enthousiast zitten vertellen over ons werk. Twee dames vóór ons vroegen lachend of dit de hele reis ging duren. Ja dus.
Hij, directeur van een detacheringsbureau, raakte geïnteresseerd in mijn beroep en vooral in mijn rol als faciliterend tekenaar bij werksessies.
Lang verhaal kort: op 6 december ben ik een dag aanwezig, als inhoudelijk tekenaar, bij een strategiesessie van zijn bedrijf.

Wilt u weten hoe ik als tekenaar kan bijdragen aan werksessies in uw organisatie? Bel 06-29598066 en laten we elkaar ontmoeten. Op zeeniveau geen bezwaar.

Businesstekenen is samenvatten en presenteren.

Vorige week was ik als live-tekenaar aanwezig bij een korte bijeenkomst van NS in de Zalen van Zeven, een voormalige kerk in Utrecht. Ik was bij de aftrap van het nieuwe organisatie-onderdeel IT CPO (Centrale Platform Organisatie).

De eindtekening is in drie stappen tot stand gekomen. Vooraf heb ik het basisidee bedacht en getekend, tijdens de sessie heb ik details en quotes toegevoegd, na de sessie heb ik feedback verwerkt en de tekening voltooid.
Op deze foto sta ik de samenvattende tekening te presenteren.

Belangrijker dan míj́n presentatie is of de klant in staat is aan de hand van de tekening een overtuigend betoog te houden. Ik denk het wel, als ik de reacties goed inschat. Sylvia Vis dank je wel voor de leuke opdracht en veel succes met de nieuwe organisatie.

De strip is een krachtige vertelvorm, ook en vooral voor organisaties.

Sinds 2003 ben ik lid van het Hergé Genootschap. Hergé is, zoals iedereen weet, de bedenker en tekenaar van (onder meer) Kuifje, de jonge reporter en trouwe metgezel van kapitein Haddock.
Het Hergé Genootschap bestaat dit jaar 25 jaar en om dit te vieren werkt een groepje van zeven enthousiaste heren (Jan Aarnout Boer, Erik van Schaik, Hans Van Maar, Berny Boer, Peter van den Hout, Jeroen Thomas en ik), stripkenners en ongekende Kuifje-experts, aan de ontwikkeling van een gloednieuw, volwaardig Kuifje-scenario. Er ligt inmiddels een sterke verhaallijn van twee pagina’s.

We zitten nu in de fase van uitwerking. Te beginnen met de ‘découpage’, dat wil zeggen het verhaal verdelen over 62 pagina’s en daarna per pagina indelen in scènes en plaatjes. Vervolgens bij elk plaatje het schrijven van de dialogen en aanwijzingen voor de tekenaar.
Tijdens de ledendag op 3 november zijn tipjes van de sluier opgelicht.

Naast meewerken aan de indeling van het verhaal, teken ik de schetsen van de pagina’s. Hierdoor komt het verhaal tot leven, hoe eenvoudig de tekeningen ook zijn. En dat leidt tot continue verbeteringen, zowel in verhaallijn als in dialogen als in tekeningen. En dat laatste maakt het zo interessant en inspirerend. Het wordt iedere keer beter. Het wordt steeds fraaier.

Wat is de relevantie van deze post? Werk complexe onderwerpen binnen uw organisatie uit met tekeningen, eventueel in de vorm van een stripverhaal (storytelling) en ga daarmee een aantal verbeterslagen in. Net zo lang tot het goed is en tot iedereen enthousiast is. U zult versteld staan van hoe fijn, snel en goed dat werkt.
Dat is wat ik bedoel met “werken met tekeningen”.

Wilt u ook werken met tekeningen? En een keer experimenteren met het uitwerken van een (bedrijfs)scenario? Neem gerust contact met mij: 06-2959 8066. Of kijk eerst even rond op https://www.infocomics.nl/

Van de week had ik een slapeloze nacht.

In mijn profiel heb ik staan dat het bij businesstekenen gaat om twee dingen: samenvatten en presenteren. Ik zou mezelf ook ‘samenvattend tekenaar’ kunnen noemen. Het is de kunst om ingewikkelde materie goed samen te vatten in een tekening, zodat het meest essentiële er in staat. Maar dat is nog maar één kant van het werk.
Op dit moment heb ik een mooie opdracht voor een grote gemeente. Volgende week is er een workshop voor tien managers en ik heb scherp voor ogen hoe ik het ingewikkelde verhaal – met hen – wil uittekenen. Belangrijker op dit moment is dat de twee begeleiders van de workshop enthousiast zijn over mijn idee en mij volgende week ondersteunen.
Van de week had ik middenin de nacht een ingeving hoe ik hen – en daarna de tien managers – moet meenemen in mijn idee. Dus hoe ik mijn idee moet presenteren. Dan is opeens alle slaap verdwenen en wil je alles opschrijven.
Inmiddels staan de begeleiders “helemaal aan”. En ik ook. En hopelijk de managers volgende week ook.

Moraal van het verhaal: het moment van inspiratie is soms onvoorspelbaar.

 

Unieke eindejaars CARTOON COMBI !

Bij u op locatie: een vrolijke presentatie van een uur over de magie van de cartoon (“cartoons: a world of silly”) met tientallen voorbeelden van beroemde cartoonisten, gevolgd door een energieke workshop van twee uur in de vorm van een cartoonbattle. Tweetallen gaan met elkaar de strijd aan in het bedenken en tekenen van een goede cartoon. Voor de winnaars is er eeuwige roem

Kijk voor meer informatie op https://lnkd.in/euSidViJ en op https://lnkd.in/eS_t5sNc
Of bel me en we bespreken de wensen en de mogelijkheden.
Is dat niet lachen?

Als businesstekenaar verdeel ik mijn tijd over vier activiteiten: A, B, C en D.

A – INTERNE FOCUS
Zorgen voor goed materiaal (iPad en iPencil en stiften en papier).
Foutloze Excelmodellen voor planning, facturatie en btw-aangifte.
Samenwerken met hostingpartij, lijstenmaker, accountant, animator en vaste vervanger.
Kortom: de eigen organisatie.

B – EXTERNE FOCUS
Marketing: vernieuwen van productaanbod, uitbreiden en onderhouden van mijn netwerk van klanten en leads.
Onderhouden van contact met vakgenoten.
Up to date houden van website.
Plaatsen van mijn woensdagpost op LinkedIn
Verlenen service (nazorg na leveren tekening)

C – TEKENEN (en workshops)
Productie tekenwerk (live en studio), digitaal of op papier.
Geven van workshops en lezingen.

D – LEREN (innovatie)
Perfectioneren skills in tekenprogramma (ProCreate).
Inspiratie opdoen bij andere tekenaars.
Volgen actualiteit (nieuws en LinkedIn).
Aanleren nieuwe skills (interactieve tekeningen, dank aan initiators Gijs Copic en Frank Los) en vector tekenen in Affinity Designer 2 (dank aan Nanet Hak)

Zoals het plaatje laat zien nemen de vier activiteiten een wisselend beslag op mijn tijd. Opdrachten krijgen altijd prioriteit.
Wilt u dat ik voor u aan de slag ga in C? Met alle plezier (tel 06-2959 8066)

Businesstekenaar in de spotlights……

Eens in de zoveel tijd ben ik bij de mondhygiëniste, maandag was het weer zover. Ik ben patiënt bij Mondzorg Naarden en mijn mondhygiëniste is Pauline Geukers.
Liggend vanuit de stoel heb ik zicht op een prachtige tekening aan het plafond, zo’n weergaloze drukke plaat van Jan van Haasteren, de meester van de volle tekening. Het zicht wordt belemmerd door de lamp en de hand van Pauline maar dat mag de pret niet drukken.
Voor de mondhygiëniste heeft de tekening duidelijk een functie. De patiënt ligt alle scènes te bekijken en ondergaat rustig de noodzakelijke handelingen. De aandacht is verlegd naar het spektakel aan het plafond en dat maakt het werken eenvoudiger.
Voor de patiënt heeft de tekening ook een functie. Leuke afleiding en de tijd lijkt sneller te gaan.

En nu de relevantie van deze post: een tekening heeft véél meer toepassingen dan u denkt! Overweegt u een tekening te laten maken, maar twijfelt u of het de investering waard is? In een voorgesprek kan ik u vertellen wat u allemaal kunt doen met een digitale tekening. Bevestigen aan het plafond is één van de mogelijkheden.
Op mijn website https://www.infocomics.nl/ vindt u voorbeelden van mijn werk. U kunt mij bereiken op 06-2959 8066

Minder is meer.

Ik heb momenteel een opdracht onderhanden waarbij ik de verleiding moet weerstaan om een heel volle, ingewikkelde tekening te maken. Het onderwerp zou zich er voor lenen, maar zo’n tekening is niet bruikbaar in de praktijk. Het gaat om veel partijen, meerdere overheidslagen en bedrijven, veel uitdagingen en kansen. En dus heel veel invalshoeken voor het bijpassende verhaal. Kortom: vrij gecompliceerd.
Gelukkig heb ik iets bedacht dat (waarschijnlijk) gaat werken. Komt later.

Ik vergelijk het met mijn werktafel waarvan ik zojuist voor een aantal uur mijn grote beeldscherm heb verwijderd. Opeens heb ik vol zicht op de boom. Minder obstakels, meer zicht, meer licht.

Tekeningen zonder obstakels, die werken het beste. Als het gaat om het vangen en vasthouden van de aandacht. Daar streef ik naar. “Drawing attention.”

Wat doet een businesstekenaar?

Als ik naar de afgelopen dagen kijk, duizelt het mij. In willekeurige volgorde, het tekenen van: een illustratie voor Link Magazine, een groepsportret van vijf personen voor een bedrijfsjubilaris, een live-bijeenkomst van een grote overheidsorganisatie, drie cartoons voor een nieuw stripblad, een aantal pagina’s in schets van een lang stripverhaal, een drietal affiches, kleine aanpassingen aan twee opgeleverde tekeningen en tot slot twee Teams-sessies over het ontwerp van een zeer complexe overzichtsplaat.
Daarnaast het opstellen en verzenden van twee offertes. Ook heb ik mij aangemeld bij een WhatsApp-netwerk van collega’s en tot slot de wekelijkse publicatie van mijn post op LinkedIn. Tekenen, regelen, overleggen.

Moraal van het verhaal? Veel verschillende soorten tekeningen heb ik in de vingers. Kijk voor voorbeelden van mijn werk op https://www.infocomics.nl/.

Als professioneel tekenaar vind ik eigenlijk maar één vraag interessant…..

Vond de klant het de investering waard? Want de investering in een tekening is vaak niet niks, eerlijk is eerlijk.
Hoe kom ik daar achter? Door het expliciet aan de klant te vragen. Zo nu en dan doe ik een rondje langs recente opdrachtgevers. Gelukkig wordt, tot nu toe, de vraag niet alleen positief maar vooral met enthousiasme beantwoord. Mijn tekeningen worden in de praktijk daadwerkelijk gebruikt en bewijzen hun nut. Dus: waarde!

Zo ook deze tekening voor Countus Groep, in opdracht van Martijn Strating. De tekening wordt intern gebruikt in presentaties aan teamdirecteuren. Door het gezamenlijk bespreken en doorgronden van de tekening gaan bepaalde thema’s leven en blijven daardoor top of mind. Om in accountantstermen te spreken: de investering heeft rendement opgeleverd. En daar is het mij als businesstekenaar om te doen!

Wilt u ook een tekening met rendement? Neem contact op met mij of kijk eerst op mijn website om te zien waartoe ik in staat ben: https://www.infocomics.nl/ Meteen bellen kan ook: 06-2959 8066

Als tekenaar kun je Prinsjesdag niet aan je voorbij laten gaan.

Na de beschouwingen gisteren in de Koninklijke Schouwburg, zijn vandaag en morgen de algemene beschouwingen in de Tweede Kamer en daarna komen de beschouwingen in de boardrooms en MT-zalen.

Zoekt u een tekenaar om de beschouwingen van u of uw team vast te leggen? Laat het me weten en ik doe mee. Meer informatie: https://www.infocomics.nl/ of bel met 06-2959 8066.

Ontknoping cliffhanger: “De tekening was een groot succes!”

Dat was de korte, kernachtige terugkoppeling die ik kreeg van Leendert de Bruin, werkzaam bij Allios Deite, adviesbureau op het gebied van vergunningen en kwaliteitsmanagement. Ongeveer 7,5 jaar geleden heeft zijn vrouw dit bureau opgericht en hij wilde haar woensdag 4 september in het bijzijn van alle medewerkers verrassen met een originele tekening die een tijdlijn weergeeft, een aantal mijlpalen, de medewerkers, de belangrijkste klanten en nog zo wat.

Toen ik de digitale tekening liet printen en inlijsten kreeg ik van de inlijster een attent mailtje met een groene cirkel rondom het halve figuurtje links op de tekening. Of ik daar geen fout had gemaakt! Ik legde uit dat het een bewuste keuze was omdat Leendert in 2020 parttime werkte. Vandaar de halve Leendert. Mooi als je inlijster zo met je meedenkt.

Wilt u ook een tekening over de ontwikkeling van uw bedrijf met alles erop en eraan? Neem contact met mij op (06-2959 8066) en we maken een afspraak.

Deze week een cliffhanger.

De gebogen stippellijn hieronder is een onderdeel van een ingelijste tekening die ik gisteren aan mijn opdrachtgever heb overhandigd en die ik hier volgende week in zijn geheel zal laten zien. Publicatie kan nog niet vandaag, want vandaag wordt de tekening aangeboden aan de oprichter/eigenaar van een adviesbureau ter gelegenheid van het 7,5 jaar bestaan, in bijzijn van alle medewerkers.
Een tipje van de sluier. De tekening bevat een tijdlijn vanaf de start, mijlpalen, iets speels met het logo, portretjes van de medewerkers, verder weinig tekst, veel plaatjes en zachte kleuren.
Mijn opdrachtgever was gisteren alvast erg blij met de tekening. Voor mij is de cliffhanger of zijn vrouw, de oprichter/eigenaar, dat vandaag ook is.
Lieve lezertjes, mis het niet, volgende week de onthulling!!

Als businesstekenaar probeer ik elke tekening uniek te maken door weg te blijven van clichés en iets origineels te bedenken en te maken. Oordeel zelf volgende week.

Wilt u ook een samenvattende tekening van een organisatie, een afdeling, een proces, een project, een periode of van de loopbaan van een medewerker? Neem contact met mij op: 06-2959 8066. Website: https://www.infocomics.nl/

“Het is echt zo!”

Dat is wat directeur Resy van Leeuwen-Teneij antwoordde toen ik haar vroeg of ik de schoolplantekening van vijf jaar geleden, waarvan zij nu een kleuren-make-over wil, op LinkedIn mag plaatsen om te vertellen dat de tekening nog altijd waarde heeft.
In 2019 maakte ik deze tekening op locatie, bij Basisschool De Kingbeek. En wat een mooi compliment dat in 2024 de levensduur van de tekening nog eens wordt verlengd door wat andere kleuren aan te brengen.

Het is weer eens aangetoond. Een goede overzichtstekening gaat lang mee en is de investering dubbel en dwars waard.
Zo’n tekening kan van alles zijn. Van kerncentrale tot universiteit, van ministerie tot medisch centrum, van pensioenfonds tot basisschool: mijn opdrachtgevers zitten overal en mede dankzij mijn achtergrond in finance en management deins ik nergens voor terug. Het is echt zo.

Interesse? Kijk voor voorbeelden op https://www.infocomics.nl/ en/of neem telefonisch contact met mij op: 06-2959 8066.

Wil jij voor mij zes leiderschapsstijlen tekenen?

Dat was de mooie vraag van Paulette van den Broek. Natuurlijk wilde ik dat.
Hoe pak ik zo’n opdracht aan?

Stap een. Verzamelen van informatie. Paulette stuurt mij haar presentatie ‘Waarderend Leiderschap’ met een vier-kwadranten-grafiek en enkele slides korte tekst. Na een vraag krijg ik per mail uitleg en tot slot volgt een telefonische toelichting bij elk van de zes stijlen. Misschien was de volgorde anders, doet er niet toe. Waar het op neerkomt is dat ik het onderwerp goed moet begrijpen voordat ik ga tekenen. En net zo belangrijk: dat ik weet hoe de tekeningen gaan worden gebruikt.

Stap twee. Voorleggen van mijn basisidee: een leider met stift bij zijn flip-over.

Stap drie. Tekenen en bespreken van de eerste serie schetsen. Na overleg besluiten we de leden van het team toe te voegen en nemen we details door zoals houding, opstelling, tekstjes en kleur. De tweede serie schetsen staat hieronder.

Stap vier. Uitwerken van de zes schetsen tot definitieve tekeningen.
Het eindresultaat kunt u zien in de post van Paulette van afgelopen maandag.

Bijzonder aan deze opdracht was het razendsnel heen en weer communiceren. Na elke vraag of suggestie volgde per direct een helder antwoord. Dat werkt ongelooflijk lekker. Tak-tak-tak. Korte doorlooptijd, momentum benutten, snel resultaat en een enthousiaste klant. En mijn factuur werd dezelfde dag betaald! Zonder twijfel mijn ideale opdrachtgever.

Wilt u ook tak-tak-tak? Bel 06-2959 8066 en we gaan het regelen. Kijk op mijn website voor voorbeelden van mijn werk. https://www.infocomics.nl/

Bart, daar is-ie dan, het getekende weekverslag.

Twee weken geleden plaatste ik een post over het logeerpartijtje van onze kleinzoon bij ons in Amsterdam en Bart Weijers vroeg of ik een weekverslag had getekend. Toen nog niet, nu wel.
We hebben gevaren op een pont en veerboot en gereden in een metro, auto en tram. Het ene gebouw was nog bijzonderder dan het andere: LookOut, Eye, Corpus, Muiderslot en Nemo. En de activiteiten waren avontuurlijk, amusant, leerzaam, boeiend en interactief. Eén golf van actie, verwondering en plezier.

En dan nu de relevantie van deze post voor LinkedIn. U kunt mij inzetten als businesstekenaar voor het maken van een getekend verslag van een dagje uit met het MT, met de afdeling of projectgroep, met alle medewerkers of – mag ook – van een tweeweekse zakenreis naar het verre oosten.
Een overzichtstekening of beeldverhaal van een bijzonder evenement is van blijvende waarde.

Wilt u tijdens uw event een tekenaar mee als verslaggever? Met mij is alles bespreekbaar. Kijk op mijn website ter inspiratie (https://www.infocomics.nl/) of bel: 06 2959 8066

Met welke Olympische sport is businesstekenen te vergelijken?

Ofschoon ik vaak met groepen werk, werd mij meteen duidelijk dat het een individuele sport moet zijn. Het is geen krachtmeting met of race tegen concurrenten. Als mijn offerte is geaccepteerd heb ik me gekwalificeerd voor de uitvoering.
En het is een jurysport. Er is geen scorebord, de klant beoordeelt de tekening, valt de uitvoering in de smaak?
Mijn keuze valt op schoonspringen. De tienmeterplank staat voor de eisen van de klant, de salto’s en schroeven staan voor de kwaliteit of moeilijkheidsgraad van de tekening. En hoe minder spetters bij de landing, hoe beter het resultaat. Spetters zullen er altijd zijn, de perfecte tekening bestaat niet.
En enige spanning maakt zich meester van de tekenaar als het om een uitdagende opdracht gaat. Er moet wel geleverd worden natuurlijk, binnen de tijd.

Vraag aan mijn lezers en collega’s. Is er een andere sport die beter (of ook) te vergelijken is met het vak van businesstekenen?

Kijk op mijn website https://www.infocomics.nl/ voor heel veel sprongen, salto’s en schroeven. Bel 06-29598066 om te bespreken welke kunsten ik voor u kan vertonen.

Het is voor een businesstekenaar erg leerzaam als zijn kleinzoon van negen een weekje komt logeren in Amsterdam.

Waar zijn we geweest? De ‘Look Out’ voor een grandioos totaaloverzicht over de stad, de ‘Swing’ om uit je comfortzone te schommelen (niet naar beneden kijken!), het Mirandabad voor diversiteit, de film Binnenste Buiten 2 voor een overdaad aan animatie, vaart en geluid, Corpus voor de overtreffende trap van visualiseren, het Muiderslot voor storytelling en Nemo voor verwondering en nieuwsgierigheid.
Uiteraard hebben we samen ook even digitaal getekend.
Zo inspireren de generaties elkaar.

Als businesstekenaar combineer ik business en tekenen.

Business: in mijn LinkedIn-profiel staat netjes beschreven dat ik een achtergrond heb in bedrijfseconomie en lange tijd heb gewerkt in leidinggevende financiële functies.

Tekenen: in mijn profiel staat niet beschreven dat ik mijn leven lang een fascinatie heb voor strips en cartoons. Inspirerende tekenaars zijn voor mij Franquin (Guust Flater), Martin Lodewijk (Agent 327) en Morris (Lucky Luke). De soepele lijnvoering van elk is wel terug te zien in mijn stijl van tekenen. Als inspirators mogen Uderzo (Asterix) en Hergé (Kuifje) uiteraard niet ongenoemd blijven.

Het is prachtig dat ik als fulltime tekenaar mijn ervaring in het bedrijfsleven kan combineren met een creatieve geest en vaardigheid met de tekenpen. Natuurlijk zijn mijn opdrachten serious business. Misschien wel daarom voegt een wat frivole presentatie veel toe.

Wilt u ook een overzichtstekening die impact heeft? Kijk voor heel veel voorbeelden van mijn werk op https://www.infocomics.nl/
Of bel 06-2959 8066.

Het werkte weer als een dolle!

Vorige week: één organisatie, twee teams, zestien personen, twee halve dagen, vijftig stiften en één grote tekening!

En wát een enthousiasme over de werkwijze en het resultaat.
De werkwijze: met elkaar continu input en feedback geven op getekende schetsen en steeds dichterbij het ideaalbeeld komen.
Het resultaat: één grote tekening die precies weergeeft wat de teams bedoelen.

Interactief werken in kleine groepen met tekenen als werkvorm werkt echt als een dolle. Ook eens proberen? Bel 06-2959 8066 of kijk eerst op mijn website: https://www.infocomics.nl/

Over drie uur is de aftrap.

Het doel van het spel is duidelijk: de bal moet in het net, liefst via de kortst mogelijke weg. Dat kan niet altijd, daarom wordt een strijdplan gemaakt hoe dat doel dan wél kan worden bereikt. Om het beter te begrijpen wordt dat plan op een bord getekend en toegelicht, in dit geval door Ronald Koeman. Zijn assistenten zullen een soortgelijk verhaal vertellen en zeer waarschijnlijk begrijpen de spelers wat zij bedoelen. Eén ding is zeker: de uitvoering zal anders zijn dan het plan. Daarom zal Koeman in de rust een aangepast plan tekenen. Even het bord wissen en een ander plaatje maken.

Zo werkt het ook met visualisaties voor bedrijven en andere organisaties. Digitale tekeningen van missie en visie zijn (relatief) eenvoudig aanpasbaar aan gewijzigde omstandigheden.

Wilt u ook een strijdplan versie 1? Neem contact met me op: 06-2959 8066. Kijk voor inspiratie en informatie op mijn website:https://www.infocomics.nl/
Prettige wedstrijd.

Je verhaal tekenen werkt, het is gisteren weer eens bewezen.

Ik was er niet bij, maar ik weet bijna zeker dat Ronald Koeman zijn strijdplan voor de wedstrijd tegen Roemenië met een stift op een bord heeft uitgetekend en in de kleedkamer heeft toegelicht. Dat werkt, want … je gaat het pas zien als je het doorhebt. En als je het doorhebt win je overtuigend van je tegenstander. En door te tekenen heb je dingen sneller door. Dan heb je door dat de ruimtes op rechts liggen. Slogisch. (Tegen Oostenrijk was Koeman zijn bord en stiften waarschijnlijk vergeten, of de stiften waren op).

Wilt u ook overtuigen met een getekende versie van een complex plan waardoor iedereen begrijpt wat de bedoeling is en weet wat moet worden gedaan om de bal in het netje te krijgen? Neem contact met mij op en we maken een begrijpelijke overzichtstekening van uw business, organisatie of plan. U kunt me ook bellen voor een portrettekening, maar dat is niet de essentie van deze post.

Kijk op mijn website https://www.infocomics.nl/ voor heel veel voorbeelden van mijn werk of bel: 06-2959 8066.

Mijn bedrijf heet InfoComics. Waarom?

Tien jaar geleden zat ik ‘s ochtends vroeg in café Luxembourg op het Spui in Amsterdam met een kopje koffie, een notitieboek en een pen. Ik had mezelf twee doelen gesteld: een naam bedenken voor mijn bedrijf en een logo.
Ik bedacht de naam InfoComics om uit te drukken dat ik probeer in mijn tekeningen serieuze informatie te verrijken met een vleugje humor. Moeilijke materie toegankelijk maken met originele, uitnodigende tekeningen. Een luchtige stap verder dan infographics.
En ik bedacht onderstaand logo: een mannetje dat zijn penseel schoonmaakt aan zijn stropdas. De businesstekenaar ten voeten uit.
Van naam en logo maakte ik visitekaartjes met op de achterkant de tekst “Wat een verbeelding!” Visitekaartjes zijn inmiddels uit de tijd en penseel en inkt hebben plaatsgemaakt voor i-pencil en tablet.
Wat niet is veranderd is mijn brede palet aan diensten: missie-/visietekeningen, organisatieplaten, procesweergaven, cartoons, strips, cartoonworkshops, groepsportretten, individuele portretten, animatiefilmpjes en alles wat hier tussen of buiten valt. Alles kan.
Bovenal ben ik in staat met u mee te denken over de beste getekende weergave van uw verhaal.

Kijk voor voorbeelden op https://www.infocomics.nl/ of bel met 06-29598066.

Wat draagt een businesstekenaar bij?

De belangrijkste bijdrage van een businesstekenaar is niet de tekening als wel de wijze waarop het idee voor de tekening tot stand komt. De concrete bijdrage van de businesstekenaar is enthousiasme en inspiratie in de groep en een opgewonden ongeduld om het eindresultaat te zien en te gebruiken.

Als het idee goed is, als de klant écht enthousiast is over het idee, komt het wel goed met de tekening. Het is essentieel dat medewerkers worden betrokken bij het bedenken van het idee (indien mogelijk). Het gaat immers over hun dagelijks werk. Een brainstorm over de tekening met eenvoudige schetsen leidt altijd tot een gedragen resultaat. Gisteren heb ik dat weer mogen ervaren.

Het is aan mij te doorgronden wat het doel is met de tekening. Wat is de doelgroep, hoe wordt de tekening gepresenteerd, wie gaat het verhaal bij de tekening vertellen, staat alles erop, komt ieders inbreng voldoende terug? Heel goed luisteren en samen kneden aan het plaatje.
Het daadwerkelijk tekenen van de tekening is daarna voor mij niet meer dan enkele uren arbeid. Natuurlijk doe ik mijn uiterste best om er een prachtige tekening van te maken.

Wilt u ook een tekening als middel om iets te vertellen? De tekening als aanwijsplaat om het verhaal soepel te brengen? Één beeld dat het totale speelveld vangt? Laten we contact hebben en de mogelijkheden bespreken.
Kijk op mijn website https://www.infocomics.nl/ of bel 06-2959 8066.

Als businesstekenaar kom je nog eens ergens.

Ik ben onderweg naar Schiermonnikoog waar ik straks een cartoonworkshop ga geven aan circa vijftig medewerkers van de Rijksuniversiteit Groningen
Wat houdt de workshop in? Ik begin met de beantwoording van drie vragen:
-wat is een goede cartoon?
-hoe bedenk je een goede grap?
-hoe teken je een cartoon?
Daarna volgt de toepassing in de vorm van een cartoonbattle. De deelnemers gaan in tweetallen een cartoon bedenken en tekenen, rondom een actueel thema. We doen twee of drie ronden. Na elke ronde wordt een winnende cartoon gekozen. De winnaars krijgen een prijs en eeuwige roem.
De cartoonworkshop staat garant voor heel veel vrolijkheid en zeer verrassende resultaten. Kijk op mijn website (zie link bovenaan) voor meer informatie.

Vorige week had ik een vraag.

De post heeft geleid tot bijna 4.000 views en een aantal antwoorden. Hartelijk dank voor het meedenken. Speciale dank aan Simone Diederich LL.M. die mij in een aparte mail goed op weg geholpen heeft en mij heeft laten kennismaken met de voorwaarden voor legaal citeren.

De afgelopen dagen kwam ik met een aanvullende gedachte door mijn vraagstuk van vorige week te spiegelen.
Stel dat een bekende auteur een grote tekening van mij ziet en deze zó goed vindt dat hij de tekening in één A4’tje heel beeldend beschrijft en plaatst op LinkedIn. Zou die beschrijving een inbreuk zijn op mijn auteursrecht? Mijn gevoel zegt van niet. Ik zou het zelfs mooie promotie vinden. Maar of Rutger Bregman het mooie promotie vindt als ik mijn tekening over zijn boek volledig plaats, weet ik (nog) niet. Rutger, als je tijd hebt, bel ff…..

Wilt ú een tekening van een boek, rapportage, verslag, reis, video of evenement? Bel me (06-29598066) en we bespreken het.

Ik heb een vraag.

Als ik een goed boek heb gelezen, wil ik zo lang mogelijk het belangrijkste onthouden. Dat had ik bijvoorbeeld met ‘De Meeste Mensen Deugen’ van Rutger Bregman. Ik besloot het boek samen te vatten in één tekening, als geheugensteuntje voor mezelf. Ik had natuurlijk een kopietje kunnen maken van de inhoudsopgave maar een tekening biedt toch echt veel meer. Het laat het hele verhaal zien.

Indertijd heb ik aan de auteur een mailtje gestuurd of hij interesse had in de tekening, dat mailtje is nog niet beantwoord.

Van die tekening heb ik hieronder de HELFT weergegeven omdat ik niet zeker weet of ik de volledige tekening, míj́n samenvatting van het boek dus, op LinkedIn mag publiceren zonder toestemming vooraf van de uitgever of auteur.

Vraag: wie is deskundig op dit gebied en kan mij vertellen of ik de volledige tekening hier kan laten zien (zonder een boete op de deurmat te krijgen)? Of ga ik met een halve tekening al over de schreef??

Waarom dit bericht? Ik wil mijn netwerk laten weten dat ik regelmatig een getekende samenvatting maak van een lange tekst, zoals een boek of een kwartaalrapport, jaarverslag, presentatie enz. Van tekst naar tekening naar trigger. Trechteren dus tot een samenvatting van de samenvatting.

Wilt u aandacht voor uw tekst? Neem contact met mij op en we verkennen de wensen en mogelijkheden: 06-2959 8066
Kijk op mijn website https://www.infocomics.nl voor voorbeelden van mijn werk.

Leuk voor later.

Een groepstekening van uw afdeling, raad van commissarissen, bestuur, directie, staf, operationele team, projectteam, managementteam, docententeam, ondernemersgroep, legereenheid, demissionair kabinet, sportteam, familie, bruidspersoneel, vriendengroep of koninklijke familie.
Vergeet ik nog iets?

Kijk voor heel veel voorbeelden van groepsportretten op https://lnkd.in/eug4KVxQ

Tekenen begint waar fotografie ophoudt.

Als live-tekenaar kom je op de mooiste locaties.

Ik woon al mijn hele leven in Amsterdam en toch was ik gisteren voor het eerst in het Amstel Boathouse aan de Amsteldijk, op zeven minuten fietsen van mijn huis.
Ik was daar om een getekend verslag te maken van een themabijeenkomst van circa vijftig personen. Voor live-sessies ben ik altijd ruim op tijd aanwezig om kennis te maken, aansluitingen te testen en de sfeer te proeven.
Alles klopte: uitbundig zonnetje, veel groen rondom, rivier voor de deur, aangenaam zaaltje, veel uitzicht naar buiten, moderne faciliteiten, duidelijke smart screens, vriendelijk personeel, lekkere broodjes en goede koffie.
De bijeenkomst was strak georganiseerd en bestond uit een kick-off, een presentatie, een paneldiscussie, breakout sessies en enkele pauzes.
Last but not least: de deelnemers hadden er zin in. Maar hoe kan het ook anders in zo’n inspirerende omgeving.

Nadat ik mijn tekening had gepresenteerd en met mijn toelichting de nodige hilariteit had losgemaakt, zei de directeur: “Kun je niet elke vrijdag zo’n samenvatting komen tekenen van onze bijeenkomsten?” Mooi compliment.

“And now for something completely different…”

Een beroemde uitspraak van John Cleese, een van de grootste humoristen ooit. Deze week richt ik de schijnwerper op iets heel anders: mijn cartoonspeech.
Want als businesstekenaar ben ik geen ‘one trick pony’.

Mijn bedrijf heet InfoComics omdat ik probeer in mijn tekeningen de zakelijke kant van bedrijfsvoering (“Info…”) te combineren met een vleugje humor (“…Comics”). Niet altijd en overal, maar waar het kan en met mate. Humor is een krachtig instrument.

Onder de titel ‘De Grap van Humor’ heb ik een presentatie gemaakt over de cartoon. In ongeveer een uur onthul ik, aan de hand van voorbeelden van bekende cartoonisten, de magie van een goede cartoon.
Een tipje van de sluier: in onderstaande grafiek heb ik negen verschillende soorten humor in beeld gebracht. Tijdens mijn presentatie laat ik voorbeelden zien van elke soort.

Lees meer over mijn presentatie ‘De Grap van Humor’ op https://lnkd.in/euSidViJ
Een mooie combinatie is eerst mijn presentatie en daarna mijn cartoon workshop. Bent u geïnteresseerd? Laten we bellen om wensen en mogelijkheden te bespreken (06-2959 8066)

Tekenen doe ik langer dan vandaag, wat heb ik zoal getekend?

Poppetjes, schepen, achtbanen, machines, vliegtuigen, auto’s, gebouwen, objecten, watervallen, bossen, grafieken, logo’s, diagrammen, procesplaten, formule 1-circuits, wereldbollen, heelal, windturbines en nog veel en veel meer. Eigenlijk wel alles en in alle soorten en maten. En die afwisseling maakt dit werk zo leuk.

Maar wat ik nooit teken: dieren.
Behalve Tos…..op verzoek van een goede vriend.

Wat is de relevantie van dit bericht? Als businesstekenaar moet je alles kunnen tekenen en soms heel snel. Kijk voor voorbeelden van dat alles op mijn website: https://www.infocomics.nl/.

Laatst kreeg ik een leuke, verrassende vraag van een klant.

“Hallo Tom, even een korte vraag: welk font is hier gebruikt?” De klant, DHOMUS | partner voor keukens, sanitair & tegels had onderstaand stukje tekst in de mail meegestuurd. Het was een stukje tekst uit een tekening die ik eerder voor hen had gemaakt.

Voor de niet-ingewijden: een font is de combinatie van lettertype, grootte en stijl. Met font bedoelde de klant lettertype.
Mijn antwoord was simpel: “Het Tom van Dun font!”.

Dit is het handschrift in blokletters dat ik mijn leven lang in tekeningen gebruik. De woorden “recht door zee” in dit voorbeeld zijn zelfs een beetje slordig geschreven. Als ik echt mijn ‘zondagse’ handschrift gebruik en met het puntje van de tong uit mijn mond schrijf, dan zijn de letters strakker en boven en onder recht uitgelijnd. Dan lijkt het inderdaad net drukwerk.
Tekenen en schrijven van mooie letters vind ik leuk om te doen. Eerlijk gezegd word ik niet vrolijk van lelijke letters. En van inconsequente letters. En van slecht leesbare letters (uitzondering: Hein de Kort). Maar wat mooi is en lelijk, blijft natuurlijk subjectief.
Hoe dan ook heb ik de vraag van de klant opgevat als een complimentje.

Wat is de relevantie van dit bericht? Professionaliteit van een tekenaar zit, naar mijn idee, in heel veel dingen: originaliteit van de ideeën, kwaliteit van de tekeningen, kleurgebruik, snelheid van werken, nakomen van afspraken, communicatie met de klant en service. Maar zeker ook in de lettering.

“We hebben een voldoende!!! De tekening deed het!”

Dat was het triomfantelijke appje dat Ariane Linnert, locatiedirecteur van het Vak College Hillegersberg, afgelopen vrijdag naar mij stuurde. “De tekening deed het!”
Maar wat deed de tekening dan?

Schooldirecteur Ariane wilde een tekening die de lijn van haar verhaal zou ondersteunen: waar komen we vandaan, waar zijn we mee bezig en waar willen we heen als school?
Een belangrijke aanleiding voor de tekening was een aanstaand bezoek van de inspectie. Na enthousiasme over mijn basisontwerp van een schoolgebouw met een X-as en een Y-as hebben we de tekening tot in de details samen verder ontwikkeld. Daarna heeft Ariane zich, ter voorbereiding op het gesprek met de inspectie, ingeleefd in de dynamiek in deze tekening en deze dynamiek overtuigend kunnen overbrengen.
Niet zonder resultaat want kort daarna kreeg de school van de inspectie een voldoende! Een prachtige mijlpaal in de groei van deze school.

Velen noemen een tekening als deze een praatplaat, ik vind aanwijsplaat misschien wel een betere term. Je wijst een deel van de tekening aan en vertelt er iets essentieels bij, dan wijs je een volgend onderdeel aan, licht dat weer toe, terwijl het zicht op het geheel behouden blijft. Dat is de kracht van dit soort platen. Je begrijpt wat je ziet, je ziet wat je hoort, dus begrijp je wat je hoort.

Dus wat deed de tekening? De tekening hielp mee te overtuigen.

Wilt u ook een tekening die het doet? Een vertelvorm met de kracht om anderen iets te laten begrijpen? Neem dan contact met mij op (06-2959 8066) en we bespreken de wensen en de mogelijkheden. Of kijk eerst op mijn website voor talloze voorbeelden van dit soort aanwijsplaten. https://www.infocomics.nl/

Weet je wat zo leuk is, het mechanisme van visueel werken werkt ook bij mezelf. Een voorbeeld uit de praktijk.

Ik moest voor een klant acht tekeningen maken over veilig werken. Bij mij komen ideeën in het algemeen snel naar boven, maar soms zijn ze in het begin wat zwak. Dat was bij deze opdracht ook zo. De ideeën waren té voor de hand liggend, te makkelijk, niet origineel. Na een beetje nadenken, krabbelen en combineren werden de ideeën beter. Toen ik in mijn hoofd de eerste voorstellingen kreeg, begon ik ruwe schetsen te maken. Ik legde mezelf een stevig tempo op om snel de acht schetsen klaar te hebben. Ik was nog niet heel kritisch, eerst kwantiteit, daarna kwaliteit.

Het bijzondere was, nog voordat ik aan de laatste tekening begon, dat gaandeweg nieuwe, aanvullende ideeën ontstonden. Ingevingen die alle voorgaande tekeningen optilden naar een hoger niveau. Ik ging terug naar de eerste tekening, paste deze aan, ging door naar de tweede en zo verder en soms terug. En tóen kwam het moment van magie: de VONDST! Eén beeldelement dat alle tekeningen aaneenschakelde tot een samenhangend geheel. Ontstaan door gewoon te beginnen met tekenen en me in te leven in de plaatjes. Er ontstond een creatieve spiraal die naar een mooi eindresultaat leidde.

Dat is het spannende van het proces van businesstekenen: inspiratie vinden in probeersels, voortbouwen, verbeteren en afmaken tot het ideale eindbeeld.

Zoals het bij mij werkt, zo werkt het ook in groepen bij bedrijven en instellingen en zelfs veel sterker. Als u wilt kan ik uw team bijstaan in zo’n creatief proces, met tekenen als methode. Met elkaar in een of meerdere tekensessies op zoek gaan naar die ene verrassende uitkomst waar iedereen blij van wordt. En misschien vinden we samen wel een vondst.

Wilt u ook verrast worden door de uitkomsten van een creatieve sessie? Neem contact met me op: 06-2959 8066. Kijk voor heel veel voorbeelden op https://www.infocomics.nl/

Deze week een belangrijke vraag: wat kost een tekening?

Vergelijkbaar met ‘wat kost een huis?’ kan de vraag zo niet worden beantwoord.
Een betere vraag is misschien: hoe komt een prijs tot stand?
Bij de grotere opdrachten zijn er drie mogelijkheden:

1) Bepaalde prijs. Vaste prijs op basis van mijn inschatting van de totale tijd die ik denk nodig te hebben voor het bedenken en maken van de tekening. Door mijn ervaring kan ik een realistische inschatting maken. Deze methode is geschikt voor goed te definiëren en af te bakenen opdrachten.

2) Onbepaalde prijs. Afrekening op basis van werkelijk bestede uren x uurtarief. Ik houd de zuivere werktijd bij in een Excelletje en stuur tussenstanden van tijd en kosten naar de klant. De klant vraagt vooraf wel een indicatie van het eindbedrag. Deze methode leent zich voor de meer open opdrachten.

3) Budget klant. Als de klant een maximum bedrag te besteden heeft, reken ik terug hoeveel tijd ik voor de tekening kan uittrekken. Deze methode werkt goed als de uitgave voor de klant echt moet worden begrensd.

De hoeveelheid nadenk- en tekentijd (de q) wordt bepaald door de wensen van de klant. Hoe druk of complex wordt de tekening?
De prijs (de p) is gebaseerd op mijn uurtarief. Mijn streven is een faire prijs te vragen. Wat is een faire prijs? Een prijs waarin mijn vakmanschap, originaliteit en ervaring terugkomen. Een prijs die een goede afspiegeling is van de waarde die de tekening na oplevering voor de klant heeft.
Regelmatig toets ik mijn tarief aan dat van collega’s en andere beroepen. En dat laatste is iets dat een klant ook kan doen en dan de afweging kan maken.

Kijk voor voorbeelden van mijn werk op https://www.infocomics.nl/
Als mijn tekeningen zwaar wegen, neem dan contact met me op voor een offerte: 06-2959 8066.

Gisteren heb ik een halve dag live getekend bij Lomans in Amersfoort.

Altijd leuk om een dag later je eigen tekening terug te zien in een post van de opdrachtgever.

Ik tekende, zoals dat heet, in synchrone weergave. Dat betekent dat mijn verrichtingen live waren te volgen op een groot scherm in een centrale ruimte terwijl ik elders in het gebouw bij verschillende workshops, negen in totaal, aan het tekenen was.

Wanneer is iets meerwerk en wanneer is iets service?

Anderhalve maand na oplevering van een grote overzichtstekening vroeg een klant of ik twee aanpassingen wilde doen: een klein tekeningetje toevoegen en twee tekstuele wijzigingen. Geen probleem, weinig werk.
Natuurlijk kost het mij tijd: bronbestanden opzoeken, tekeningetje maken, tekstjes schrijven, wijzigingen verwerken in de grote tekening, nieuw PDF-totaalbestand maken, nieuwe PNG-deelbestandjes maken en het geheel opsturen naar de klant. En ja, het kostte toch meer tijd dan ik dacht, maar nog altijd in de marge.

De vraag van de klant zegt mij vooral dat de tekening wordt gebruikt, tot in detail wordt bekeken en bíj́na volledig aan de wensen voldoet. Het is toch prachtig dat een klant een tekening zo serieus neemt? Als ik dan het laatste zetje naar volledige tevredenheid kan geven, dan doe ik dat met plezier en zie het extra werk als service van de zaak.

Om mijn eigen vraag te beantwoorden, wanneer is iets service? Als de aanpassing klein en eenvoudig is en in één keer kan worden gedaan. Mijn vuistregel: vraagt het extra werk minder dan 5% van de tijd van de hoofdtekening dan is het service. Meer is meerwerk.
De factuur van de hoofdtekening moet wel zijn betaald natuurlijk….

Wilt u ook een tekening die later aanpasbaar is? Neem gerust contact met mij op via mijn website https://www.infocomics.nl/. Meteen bellen mag ook: 06-2959 8066.
Anders nog iets van uw dienst?

Vorige week ging mijn post over tekenen in beslotenheid, deze week gaat het over tekenen in de openbaarheid.

Afgelopen vrijdag was ik in Nieuwegein bij het AVS-congres voor schoolleiders. Ik was er voor B&T om succesverhalen van schoolleiders op te tekenen. Dat deed ik door een aantal van hen een kort interview af te nemen en vervolgens ter plekke de digitale tekening te maken.
De stand van B&T was aangekleed met posters van tekeningen die ik eerder voor hen had gemaakt. Eén tekening was een SHRM-managementmodel bewerkt tot een speelse waterkringloop.
Toen ik tijdens het tekenen van een succesverhaal even opzij keek, zag ik het levende bewijs dat mijn werk daadwerkelijk wordt gebruikt. Naast mij waren twee medewerkers van B&T met elkaar in gesprek, onverstoorbaar, gebogen over een A3-print van de waterkringlooptekening, met hun wijsvinger de verschillende routes in de kringloop volgend. De tekening bood zichtbaar houvast voor hun gesprek.
Ik was er stille getuige van dat een goede visualisatie echt een functie en dus waarde heeft. Zeven maanden na oplevering ook nog. Dat was een onverwachte immateriële beloning.

Wilt u ook een aanwijstekening om het gesprek te ondersteunen? Dan wijs ik u graag op mijn website https://www.infocomics.nl/
Meteen bellen kan ook: 06-2959 8066.

Vertrouwelijk

Eens in de zoveel tijd heb ik een tekenopdracht waarvoor ik strikt vertrouwelijke informatie ontvang van de klant. En soms word ik uitgenodigd bij een strikt vertrouwelijke bijeenkomst.
Voordat een klant daartoe overgaat moet ik een geheimhoudingsverklaring ondertekenen. Ook wel NDA geheten (non disclosure agreement). Dat houdt in dat ik een forse boete aan mijn broek krijg als ik mij niet aan de afspraken houd en informatie in de openbaarheid breng.
Dit jaar heb ik al twee van dat soort opdrachten gehad: eentje voor XXX en de ander voor YYY. Zeg nou zelf, niet de minste organisaties.

Wat ik maar wil zeggen is dit: ik kan mij voorstellen dat u aarzelt om in zee te gaan met een tekenaar als het om bedrijfsgevoelige informatie gaat. Weet dat een geheimhoudingsverklaring voor mij geen belemmering is om een opdracht aan te nemen. Uw bedrijfsinformatie wordt met de meeste discretie behandeld, niet gedeeld en na de opdracht direct verwijderd uit mijn mailbox en van de computer. De tekeningen komen niet op mijn website en niet op LinkedIn.
(Overigens deel ik nóóit bedrijfsinformatie van opdrachtgevers met anderen).

Kijk voor meer informatie op mijn website https://www.infocomics.nl/. Of bel: 06-2959 8066.

Als businesstekenaar tap ik uit meer dan één vaatje. Wat tap ik zoal?

Ik teken live tijdens evenementen (als sneltekenaar leg ik vast wat ik zie en hoor) en in mijn studio teken ik missie-/visieplaten, procestekeningen, business cartoons, groepsportretten, individuele portretten, animatiefilmpjes en illustraties.
Van dat laatste vaatje zie je hier een voorbeeld, gemaakt in opdracht van Lucy Holl, eindredacteur van Link Magazine .
In deze tekening zit een vleugje Morris (zie post vorige week).

Wat ik als businesstekenaar in essentie doe is samenvatten en presenteren. Veel en/of complexe informatie terugbrengen tot een sterk verkorte weergave en die visueel aantrekkelijk presenteren.

Kijk voor de veelzijdigheid van mijn werk op https://www.infocomics.nl/
Wil je een vaatje met mij bespreken? Dat kan altijd, bel 06-2959 8066

Is een businesstekenaar een striptekenaar?

Nee, een businesstekenaar is geen striptekenaar. Ik verzin geen avonturen en helden. Ik probeer zo duidelijk en origineel mogelijk in beeld te brengen wat een bedrijf of instelling wil vertellen. Een goed idee komt op de eerste plaats. De uitvoering door middel van een tekening is secundair maar ik streef zeer zeker naar een goede tekening. Daarbij vind ik inspiratie in het werk van striptekenaars.

Een aantal weken geleden ging ik naar Brussel naar een expositie van 100 tekeningen van Morris, de tekenaar van Lucky Luke. Daar maakte ik dit filmpje van zijn wereldberoemde tekening ‘Lucky Luke, de man die sneller schiet dan zijn schaduw’. De witte verf is zichtbaar. Het was magisch oog in oog te staan met het origineel.
Morris is voor mij een bron van inspiratie vanwege zijn kleurgebruik (kijk naar mijn post van vorige week), camerastandpunt, humor en soepele tekenstijl.
Deze elementen probeer ik af en toe en min of meer in te vlechten in mijn eigen stijl.
Maar ik kijk ook naar het werk van andere tekenaars (Franquin, Uderzo, Martin Lodewijk, Hergé) en naar het werk van collega’s hier op LinkedIn. Zo ontwikkelt mijn stijl zich verder, met als doel steeds beter te worden (en origineel te blijven) in de krachtige vertelvorm van de visuele boodschap.

Wilt u uw verhaal ook ondersteunen met een krachtige tekening? Kijk voor voorbeelden van mijn werk en informatie op https://www.infocomics.nl/

Als businesstekenaar doe ik veel live-opdrachten.

Dan ben ik aanwezig bij een evenement vol presentaties, discussies, break-out sessies en plenaire afsluiting. Tijdens zo’n dag teken ik op mijn iPad wat ik allemaal hoor en zie en daar maak ik één totale tekening van. Het is opletten geblazen en snel werken want in korte tijd komt veel informatie over je heen.
Bij de afsluiting komt de tekening met de belangrijkste inhoudelijke thema’s op het grote scherm en is voor de deelnemers een nuttige en ludieke herinnering aan de dag.

Eind december had ik een live-opdracht die anders was dan anders. Het was de uitbundige eindejaarsbijeenkomst van Movares en Renee van den Heuvel had mij gevraagd in alle zalen waar muziek werd gemaakt een getekende impressie te maken. Dat is bijgaande vrolijke plaat geworden die nu bij Movares ingelijst in de bar hangt.

Wil jij ook een kleurrijk getekend verslag van jouw bijeenkomst? En een beeld dat veel meer in zich heeft dan een foto? Neem contact met mij op en we komen er vast wel uit. Kijk voor heel veel voorbeelden van mijn werk op https://www.infocomics.nl/. Of bel 06-2959 8066

Zien is geloven, dat is visueel werken. Ik leg het uit.

Zien. Half december was ik op bezoek bij Dalton KC Helen Parkhurst in Den Haag voor het voorbespreken van een schoolplantekening. We zaten met z’n vieren aan tafel, we hadden geen idee, we begonnen blanco, alles was mogelijk. Ik noteerde de eisen waaraan de tekening moest voldoen en liet ter inspiratie wat voorbeelden zien van andere schoolplantekeningen. Na een half uurtje ontstond een eerste voorkeur en op mijn iPad maakte ik een snelle schets. Daarna was het anderhalf uur aanvullen, verwijderen, verplaatsen, vergroten, centreren, tekstjes erin, kleurtjes erin etc. Volop interactie.

Geloven. Naarmate de schets vorderde en meer inhoud en betekenis kreeg werd het enthousiasme aan tafel groter. Het plaatje klopte en het gevoel ontstond dat hiermee een goed verhaal kon worden verteld. En dat was het doel.
Het eindresultaat staat hieronder en is vorige week met het team van docenten gedeeld.
Dank Esmeralda Massa- van der Hout en Linda Trinthamer voor de mooie samenwerking. Het resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf.

Spreekt mijn tekenstijl je aan en wil je ook zien en geloven? Vanaf nul een tekening mede ontwerpen? Neem contact met mij op en we bespreken de wensen en de mogelijkheden. Of kijk eerst op https://www.infocomics.nl/
Of bel 06-29598066.

“Erg blij met het resultaat…

…een mooie aanvulling op de vorige tekeningen die jij voor ons hebt gemaakt. Bedankt voor jouw creativiteit, advies en het resultaat.”
Dat was de enthousiaste reactie van Mirjam van Brussel na oplevering van deze tekening.

Voor het Practoraat Docentprofessionalisering van de Landstede Groep heb ik een tekening gemaakt die de lerende docent MBO in zijn omgeving laat zien. Een omgeving met studenten, mensen uit de beroepspraktijk, mensen van het ministerie etc.

Wat de tekening uitbeeldt is een platform waar docenten zich met hun e-voertuigen bij verschillende laadstations kunnen opladen met nieuwe kennis en vaardigheden. Het platform is een plaats van ontmoeting en inspiratie.

De tekening is het resultaat van
–       zoeken naar een goed basisidee (het eerste ontwerp voldeed niet)
–       overleg over de inrichting van het speelveld (ruimte voor een vervolg)
–       overleg over details (o.a. de juiste kleur geel)
–       overleg over tekst (o.a. niet “bijtanken” maar “opladen”)

De grote betrokkenheid van Mirjam van Brussel en haar team maakte duidelijk dat zij de plaat belangrijk vinden en echt willen gebruiken in de praktijk.

Wil jij ook in samenwerking met mij een tekening ontwikkelen die helpt om een verhaal over te brengen? Neem contact met mij op (06-29598066) of kijk eerst op https://www.infocomics.nl/ voor veel meer voorbeelden.
Voor elke situatie bestaat een originele, visuele weergave.

Na ruim een jaar voorbereiding is het zover: de unieke, humoristische pensioen-aftelkalender is verkrijgbaar!!

De pensioen-aftelkalender is een kalender met honderd cartoons, door mij bedacht en getekend, over pensioen en in het bijzonder pensionado Wim. De kalender telt terug van dag honderd vóór het pensioen, dus vanaf ruim drie maanden, naar de onvermijdelijke dag van de pensioendatum. Wim vindt dat proces niet makkelijk.

Elke cartoon kan worden gebruikt als aangrijpingspunt voor een coachingsgesprek met Joke Kruijf, initiatiefnemer van de kalender. Joke is pensioencoach en eigenaar van Klantklik Loopbaancoaching & duurzame Inzetbaarheid.

Bedrijven en particulieren kunnen één of meerdere exemplaren bestellen in de webshop van Joke. Te bestellen via https://lnkd.in/dDZrFu2M
Veel plezier.

In januari wordt veel gesproken over visie.

Dat is belangrijk want visie geeft richting. Nóg belangrijker is het uitdragen van de visie en dat gaat makkelijker met een originele, bijpassende tekening. De combinatie beeld-tekst is nu eenmaal zeer krachtig.
Het ontwikkelen van een digitale visietekening hoeft geen lang traject te zijn, het kan zelfs, als het moet, in één dag. Hoe gaat dat in zijn werk?

STAP 1 – ENTREE
Om 08.30 uur arriveer ik bij de klant, als het kan op een dag dat het MT aanwezig is. Ik krijg een plek toegewezen waar ik die dag kan tekenen.

STAP 2 – BRIEFING
Om 09.00 uur schuif ik aan in het MT. De visie staat al op papier, Ik krijg een korte mondelinge toelichting. Vervolgens presenteren de MT-leden hun eigen schetsen van de visie. Daarna wordt met elkaar bepaald welke schets of combinatie van schetsen de basis wordt voor de visieplaat. Met visietekst, schetsen en aantekeningen ga ik aan de slag.

STAP 3 – FEEDBACK 1
Om 11.00 uur laat ik op een smartscreen mijn opzet van de visietekening zien aan het MT. Opmerkingen verwerk ik ter plekke in de tekening tot er onverdeeld enthousiasme is over het ontwerp. Ik trek mij terug op mijn werkplek en werk het ontwerp uit tot een visieplaat.

STAP 4 – FEEDBACK 2
Om 16.00 uur meld ik mij weer bij het MT voor feedback op de een-na-laatste versie. Ik noteer de wensen en verwerk de laatste details.

STAP 5 – LEVERING
Om 17.00 uur laat ik de eindversie van de visieplaat zien en vraag ik een van de MT-leden de tekening te presenteren. The proof of the pudding….
Laatste handeling is levering van de tekening als PDF-bestand en onderdelen van de tekening als PNG-bestandjes.

Wil je ook een visieplaat in één dag? Of eerst de wensen en mogelijkheden bespreken? Bel 06-2959 8066.
Of kijk voor inspiratie en informatie op https://lnkd.in/euT35vZr

(Als je onderstaande tekening in PDF wilt hebben, zet dan ‘pdf’ in de comments en ik stuur het je toe).

Aan het begin van het jaar…

…is de kans groot dat iemand binnenkort de volgende vraag stelt in een MT- of teamvergadering:
“Wie kent een ervaren tekenaar om te helpen bij het visualiseren van onze missie en visie?”
Hoe tof is het dan als jij, terwijl jouw collega’s nog zitten te Googlen, direct het antwoord weet te vinden in je telefoon onder de “B” van businesstekenaar. Of onder de “T” van Tom van Dun, dat mag ook.

Nieuwsgierig geworden? Kijk voor informatie en inspiratie op https://www.infocomics.nl/

Je hebt een ferm besluit genomen:

in 2024 wil je met je team starten met visueel werken, ondersteund door een ervaren professional, want ja, alles is een vak.
Even inventariseren op LinkedIn …. maar al snel word je overweldigd door het aanbod, er zijn zó veel tekenaars en bureaus!

Hoe kom je tot een keuze?

Doe dit: zet onder de “B” in je adreslijst: businesstekenaar Tom van Dun, 06-29598066 en wij spreken elkaar later dit jaar. En kijk alvast op https://www.infocomics.nl/ voor informatie en inspiratie.

Gefeliciteerd: het eerste actiepunt voor 2024 kun je afvinken. Tot snel.

© 2024 – Infocomics – drawing attention – clear visuals with value | Live tekenaar nodig? Cartoonist nodig?