Joannes XXIII schoolplan (2024)

Joannes XXIII schoolplan (2024)

Schoolplan voor Vak College Hillegersberg

Schoolplan voor Vak College Hillegersberg

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan voor De Piramide

Schoolplan voor De Piramide

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

Schoolplan

schoolplan

B & T Communicatiecollectief

Ik werk nauw samen met bureau B&T Communicatie in Amsterdam. B&T heeft het concept ‘Schoolplan in 1 dag‘ bedacht en ontwikkeld. Dat houdt in dat een senior adviseur, een tekstschrijver en een tekenaar een dag lang op bezoek zijn bij een basisschool en met het MT en het team van leerkrachten werken aan het vaststellen, opschrijven en tekenen van de hoofdlijnen van het nieuwe schoolplan. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het Schoolplanspel, een uitgave van B&T.

Inhoud tekening schoolplan

In de schoolplantekening komen terug, in meer of mindere mate: missie, visie, contextanalyse, strategische thema’s, ambities, speerpunten, doelen en acties.

Werkwijze tekenen schoolplan

Aan het begin van de dag vraag ik aan het MT en/of het team leerkrachten of er al ideeën zijn voor de tekening en welk beeld ik zou kunnen gebruiken. Als die ideeën er nog niet zijn, ga ik iets verzinnen op basis van de gesprekken. Er zijn vele mogelijkheden: een goede metafoor, een speelse variant op het logo, het schoolgebouw, het speelplein, de schoolomgeving, een bijzondere ruimte in de school etc.

Het eerste idee toets ik bij de directeur en als het aanspreekt werk ik het verder uit. Ik bouw de tekening op met input uit de verschillende opdrachten die de adviseur meegeeft aan de leerkrachten. Zo krijgt de tekening steeds verder vorm. Tussentijds stem ik de inhoud van de tekening af met de tekst van de tekstschrijver. Het is krachtig als in de tekening de belangrijkste woorden terugkomen die in de tekst van de schrijver staan. Op deze manier herkent het team de tekening als ‘hun tekening’. Aan het eind van de middag projecteer ik de tekening op een groot smartscreen en ik vraag of de tekening compleet is. Ter afronding voeg ik ter plekke de laatste details toe.

Een tekening van een schoolplan is een specifieke uitvoering van een missie-visietekening.

Ja, ik wil een schoolplantekening

Ik ben een dag lang aanwezig op een basisschool om een integrale poster te tekenen die een goede weerslag is van wat gedurende de dag is besproken en besloten. Aan het begin van de dag gaan we kort met elkaar op zoek naar een passende metafoor die ik als basis gebruik voor de tekening.

Ik maak een integrale, samenhangende tekening van een toepasselijk tafereel (schoolgebouw, speelplein, omgeving, klaslokaal, logo etc) waarin de kijker als het ware wordt binnen gezogen. Het resultaat is een kleurrijke, vrolijke tekening. Veel tekening, weinig tekst.

Ik lever aan het eind van de middag, meestal tussen 16 en 17 uur, een kant en klare poster als digitaal bestand (600 dpi). Boter bij de vis. Nabewerking is over het algemeen niet meer nodig.

De poster, die wordt herkend door het team van leerkrachten en het MT, kan onder meer worden gebruikt als praatplaat om onderdelen van het schoolplan aan ouders, leerkrachten en leerlingen toe te lichten.

© 2024 – Infocomics – drawing attention – clear visuals with value | Live tekenaar nodig? Cartoonist nodig?